onsdag 17. april 2013

Sesongens høydepunkt

Det nærmer seg Skarverennet og det er på denne tiden de virkelige nerdene (deriblant meg) skiller seg fra de andre nerdene (Birkebeinerne?) og danser rundt i det lille som er igjen av våte skiløyper i Oslos utkant mens de andre finner frem sykkel og joggesko. Jeg skal ikke påstå at føret er fantastisk, men det er helt ok - i hvert fall når det er 15 grader og sol i riksanlegget.

For tre år og to uker siden kjøpte jeg meg skøyteski og stilte opp i trimklassen i Skarverennet. Spenningen handlet om jeg i det hele tatt skulle klare å skøyte de nesten fire milene etter 20 år med festesmøring under skiene og like mange års fravær fra skirenn. Jeg kom meg gjennom på litt under tre timer og ble regelrett hektet på skigåing igjen. Året etter gikk jeg to "ordentlige" renn, Norefjellsrennet og Marka Rundt, men turte ikke å gå konkurranseklassen i Skarverennet. Istedet fikk jeg gå på skarpt og godt føre i morgentimene og fullførte på 2:08. I fjor våget jeg meg til start i konkurranseklassen og kom inn på 4. plass i min klasse og brukte 2:16, men på betydelig dårligere føre enn "trim-føret" året før. Det blir vanskelig å kopiere fremgangen i år, men det er lov å prøve og det ligger foreløpig an til gode forhold. Uansett er Skarverennet årets høydepunkt, både sportslig og sosialt. Vanligvis markerer det også slutten på sesongen, men i år kan ikke luften slippes helt ut av ballongen før etter Svalbard Skimaraton neste helg.

  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar